dinsdag 8 februari 2011

Google in alles

In Groningen hebben we Hettema.
"Hettema verhuurt praktisch alles". Zeggen ze zelf. In Amerika hebben ze Google. Google doet tegenwoordig ook in bijna alles. Zo las ik op Erfgoed 2.0 de mededeling dat Google nu ook in de kunst gaat met het Google Art Project.

Google Art Project is een soort indoor-streetview voor musea. Binnen het Art Project kun je virtueel rondkijken in een aantal vermaarde (kunst-)musea. Met als bonus dat elk kunstwerk aangeklikt kan worden voor info en soms zelfs filmpjes.

Opgeleid door strenge heren die vonden dat je minstens één keer per week een museum moest bezoeken (een kunstmuseum welteverstaan, want andere bestonden er niet in hun visie), bekijk ik dit met zowel bewondering en opgetogen plezier als een lichte scepsis. Kunst is net als verdwenen dorpen: het plaatje op het scherm doet niet half wat het echte ding met je doet. Toch?

Evengoed ga ik dit gelijk aan mijn vader doorgeven. Een tachtiger die enkele jaren geleden dapper de oprit naar de virtuele snelweg heeft genomen. En daar nu met gevaar voor eigen leven tegen de rijrichting in kachelt. Ooit zou hij naar de Hermitage. Ik vrees dat dat er niet meer van gaat komen. Maar met mij als licht gestreste bijrijder kunnen we het binnenkort wellicht via de digitale weg proberen.

Petersburg, here we come!

foto: Ch. Chusseau-Flaviens, Russie, Palais St. Petersbourg, ca. 1900
download: flickr

Geen opmerkingen:

Een reactie posten